divendres, 21 de gener del 2011

TROBADA DE CINECLUBS. EL REPTE DIGITAL: PROJECCIÓ, DISTRIBUCIÓ I REPTES DE FUTUR. RESUM I CONCLUSIONS

Vic, 15 de gener de 2011
Centre Cívic Remei – Estadi. 11,00h

INTRODUCCIÓ
La situació actual al voltant de la projecció digital fa que moltes coses estiguin canviant. I no només en el camp de la producció sinó també en el de la distribució i de la exhibició. Noves oportunitats s’obren als cineclubs en el desenvolupament de la seva tasca de formació de públic i de projecció d’un tipus de cinema que no troba lloc a les sales comercials.
Coincidint amb que alguns cineclubs ja estan fent el salt a la projecció digital us volem convidar a participar en una trobada de cineclubs per conèixer les possibilitats que tenim al davant i els reptes de futur que de ben segur haurem d’afrontar tard o d’hora. És en aquest moment d’incertesa que els cineclubs podem incidir en les relacions que mantenim amb els distribuïdors de les nostres pel·lícules.

La projecció digital en HD permet ja actualment la projecció de films amb una definició professional. L’arribada de nous projectors amb altes prestacions de projecció i els camins que la distribució està realitzant per estrenar amb la disponibilitat de còpies en Blu-Ray, ens planteja nous reptes de futur que podem encarar creant accions comunes que ens resultin beneficioses per a tots. No podem deixar passar aquest moment per posicionar-nos en un nou marc de relacions que el HD ens proposa.


ORDRE DEL DIA

  • Projectors digitals: Quines prestacions hem de tenir en compte a l’hora d’adquirir un? Preus i característiques.
  • 2K versus Blu-Ray. Diferències i possibilitats. Qualitat de projecció
  • El digital significa la fi del 35mm? Hi haurà limitacions a l’hora d’accedir a còpies digitals?
  • Accés a les còpies digitals. Quines diferències poden aparèixer en comparació al 35mm i al DVD?
  • Com pot afectar als cineclubs que ara programen en DVD?
  • Possibilitats d’accedir a materials no estrenats comercialment
  • Estratègies comunes.
  • Projecció digital d’exemple.

RESUM DE LA TROBADA

Cineclubs participants:

Associació Cinebaix de Sant Feliu de Llobregat; Cineclub Adler de Lloret de mar; Cineclub Amics del cinema de la Vall de Ribes de Ribes de Freser; Cineclub Associació Cultural de Granollers; Cineclub Bigues i Riells; Cineclub BEC (Barcelona Espai de Cinema); Cineclub Casal d'Olesa de Montserrat; Cineclub Diòptria de Figueres; Cineclub El Casal. La mirada del cinema de Mollet del Vallès; Cineclub Hal 2002 de Molins de Rei; Cineclub Igualada; Cineclub La Garriga; Cineclub Manresa; Cineclub Vic; Cineclub Vilafranca de Vilafranca del Penedès; Cinefòrum Vitraris de Vidreres; Cineclub Xiscnèfils de Cerdanyola del Vallès i Kino Cinema Contemporani de Tarragona.

18 cineclubs presents amb més de 30 persones representant al cineclubisme català.

1a part. Projecció de formats digitals

En la sala del Centre Cívic Remei-Estadi, que s’està condicionant per ser la nova seu del cineclub Vic, vam poder tenir una mostra de la millora de la projecció digital des de format Blu-Ray i disc dur.

Vam veure extractes de:

BLU-RAY (ho vam veure a 3000lumens, però el projector té una capacitat de 4500). La qualitat de la projecció es situa en 1.9K, molt a prop de l’estàndard comercial europeu del 2K:

BARAKA (1992). Un film rodat en 70mm restaurat per la seva conversió al format digital. Excel·lent qualitat d’imatge i millora dels colors respecte al seu format en cel·luloide. UN AMERICANO EN PARIS (1951) exemple d’un clàssic restaurat en format quadrat (4:3). Hom va comentar que les còpies en 35mm de clàssics solen estar ratllades, amb problemes amb el color i que la còpia digital en HD de clàssics pot donar una qualitat més gran que la còpia en 35mm. MARY AND MAX (2009) un exemple de llargmetratge d’animació australiana en stop motion per veure que l’animació, que sovint utilitza colors plans, resulta també espectacular en la projecció digital. També és l’exemple per a un film que no ha estat estrenat en cinemes i que podria ser susceptible d’una distribució cineclubista.

DISC DUR: L’altra de les opcions és projectar des de disc dur. S’utilitza un MODEL LACIE d’uns 170 €. Aquest sistema sembla ser ideal per cineclubs que organitzen festivals i mostres ja que poden tenir en el disc dur tots els films incloent curts, trailers, entradetes,. I en diversos formats d’imatge i so. També es interessant per descarregar en el disc dur films en format DVD. La projecció es torna més segura sense el perill de que s’aturi. En aquest format vam poder veure un extracte de PANE E TUPLIPANI (2000) un film italià cedit gratuïtament per la cinemateca italiana que cedeix molts films italians quan aquests ja han fet la seva trajectòria comercial. També és un film mai estrenat a Espanya. El cineclub Vic el va projectar dins la secció “Inèdits” i la sala es va omplir amb 150 persones.
També vam veure extractes d’altres films des del disc dur, amb qualitat HD, que dona un resultat igualment espectacular que la projecció en Blu-Ray. La capacitat dels discs durs, alguns arriben fins a 5.000 GB (5 TB), permet tenir moltíssim material a dins i per tant servir d’arxiu.

ALGUNES CONSIDERACIONS TÈCNIQUES

Les projeccions efectuades pel cineclub Vic amb un projector digital HD Mitsubishi XD600U han donat excel·lents resultats programant a una distància de 20 metres omplint una pantalla de 12x5metres. La resolució és de 1080 x 1920 (alta definició real i nativa). El projector és portàtil.
Es va insistir molt en relativitzar la importància dels lúmens quan es parla de projecció en HD ja que amb 3000/4000 lúmens n’hi ha suficient per a una projecció perfecta. Un aspecte que es va destacar és que el projector ha de ser a prop del reproductor Blu-Ray o el disc dur. La longitud del cable entre els dos aparells condiciona la qualitat de la projecció.
La durada mitja de la làmpara (400€) és de 3000hores però aquesta xifra varia segons projectis a 3000/3500/4000 lúmens reduint les hores en quant es projecta a més lúmens.
Es comenta la importància del so i d’aconseguir un so professional utilitzant la tècnica del HD. Els nous projectors digitals com el que vam veure permeten fer d’amplificador.
El cost d’aquest projector Mishubishi és de 2600€

2a part. Posada en comú

Després de la coca de Folgueroles (que va durar dos segons a la safata) i les presentacions, vam començar a debatre sobre els diferents aspectes plantejats en l’ordre del dia.

PROJECTORS I DUBTES

En Quim Crusellas del Cineclub Vic va ampliar la informació sobre les qüestions tècniques del projector (que recullo en les consideracions tècniques).

En Pere Vila, del Cineclub Hal 2002 de Molins de Rei, responent a una consulta del Cineclub Vilafranca, considera necessari l’ús d’objectius intercanviables per ajustar el projector a la sala. En Quim Crusellas creu que no és necessari i que el projector que ells utilitzen permet suficients ajustos per condicionar-ho a la sala (tamany de pantalla i distància des del projector) perquè té un zoom molt adaptable.

En Xavier Bachs, de l’associació CINEBAIX ens explica les diferències entre el 2K i altres tipus de projectors digitals HD. El sistema DCI de 2K que utilitzen les sales comercials és el Standard que la UE ha acceptat. És projecta des d’un disc dur que facilita la distribuïdora. És l’estàndard de les majors que utilitzen per projectar les seves estrenes. Sense aquest tipus de projector no es poden projectar les seves pel·lícules. Aquest Standard, sumat al 3D els hi assegura el control sobre les còpies. En Xavier ens explica com en alguna reunió d’Europe cinemas es va intentar que s’adoptés un standard per les sales alternatives, que fos aquest 1.9K, però que no va prosperar.
Els preus d’instal·lació són molt elevats. El projector + el servidor + l’adaptació a la sala pot pujar fins a 80000€.
També informa com, per exemple a França, els distribuïdors estan pagant la digitalització del parc de sales amb una tasa imposada per llei. A Finlàndia, ja han fet els deures i tenen totes les sales digitalitzades. El 2011 serà la fi del 35mm a Finlandia i totes les projeccions seran ja digitals.

Des del Cineclub El Casal. La mirada del cine de Mollet del Vallès es pregunta sobre la fiabilitat del Blu-Ray. En general tothom està d’acord en la poca fiabilitat del DVD amb pixelacions i aturades. El Blu-Ray és molt més segur. No es ratlla fàcilment. Pot tenir doble capa però el disc és més gruixut i té una capa amb un material protector. Això, juntament amb un reproductor tecnològicament més avançat, fa que el Blu-Ray  no doni problemes durant la projecció.

En Quim fa un comentari sobre la necessitat d’actualitzar regularment el projector. S’ha de connectar a internet per rebre les actualitzacions que permet que estigui al dia. Si no es fa, pot donar problemes a l’hora de projectar.

També és important adquirir un reproductor Multizona per poder llegir tots els Blu-Ray. Si parlem de la possibilitat d’estrenar films sense distribució, és possible que arribi directament dels EUA, d’Àsia o d’on sigui i es fa necessari que sigui multizona.

DISTRIBUCIÓ

Un dels dubtes que apareix és el de l’accés a les còpies en Blu-Ray. En Julio Lamaña fa un resum de les converses que la FCC ha tingut amb alguns distribuïdors.

Distribuïdores com Golem disposa de còpies en Blu-Ray d’alguns dels seus films des de la data d’estrena. Nirvana decideix segons el títols. Per exemple si que va tenir de “Copia certificada”. Distribuïdores petites com Karma, Yedra, Avalon o Isaan  estan sortint ja amb Blu-Ray directament pel que els suposa d’estalvi en fer les còpies en 35mm, transport, despesa de magatzem,... Alta Films per exemple està sortint amb 35mm i 2K i no preveu estrenar amb Blu-Ray.

Preus. Algunes distribuïdores ja ens han confirmat que el preu serà el mateix que per la còpia en 35mm. Des de la FCC hem argumentat l’estalvi que ells fan al no haver de fer còpies en 35mm, despeses de magatzem, repassar els films... però ells argumenten que el preu és per la pel·lícula sigui quin sigui el suport. També argumenten que els cineclubs també estalvien en projeccionista i transport. Altres distribuïdores accepten negociació en el preu

Cineclub Vilafranca pregunta si es podrà accedir abans a les còpies, si aquestes són en Blu-Ray. Es comenta que el fet que un film es pugui projectar en un cineclub depèn de la seva carrera comercial i no del suport. Haurem d’esperar, igual que ara, a que surti del circuit comercial. El que apareix com a avantatge és el fet de la disponibilitat d’un nombre major de còpies Blu-Ray. Ja que de vegades el nombre reduït de còpies en 35mm feia que el temps d’espera fos molt gran. Com el que ens va passar amb “La Cinta Blanca”. Creiem que aquest fet pot ajudar-nos a reduir el temps entre l’estrena comercial i el passi en el cineclub.

I els cineclubs que projecten en DVD? El Blu-Ray els hi dona la possibilitat d’accedir a materials d’estrena abans que surtin comercialitzats pel homevideo. Això pot produir un efecte beneficiós en quant que poden oferir al seu públic films que encara no estan disponibles a les botigues.


PROJECTES DE FUTUR

El Blu-Ray permet algunes accions fins ara impossibles per a nosaltres com l’estrena de films no estrenats. La dificultat del transport de còpies en 35mm i el cost elevat d’una subtitulació electrònica feia impossible plantejar-se accions d’estrena de films que no hagin passat abans pel circuit comercial.

El suport digital permet, entre d’altres coses, subtitular al català amb certa facilitat tècnica.

Actualment hi ha moltes pel·lícules, presentades i guanyadores de premis a importants festivals que no tenen distribució comercial a Espanya. El suport Blu-Ray ens permet contactar directament a la productora o al distribuïdor internacional i negociar directament un preu pel dret d’exhibició. Actualment el cineclub Vic o l’Associació Kino cinema contemporani de Tarragona ja han portat films inèdits a les nostres pantalles.


CONCLUSIONS

  1. L’exhibició de prova que vam poder veure a Vic ens va convèncer de que la qualitat de projecció amb un projector HD i amb suport Blu-Ray o disc dur és excepcional. La deficient projecció de films en DVD en quant a definició i seguretat es veu totalment superada per la projecció en HD.

  1. El Blu-Ray dona un suport ideal tant per films d’estrena, clàssics amb una qualitat de projecció professional. La diferència entre el 2K i el 1.9K no és significativa per l’ull humà.

  1. La projecció HD + Blu-Ray ens pot permetre accedir a materials no estrenats al nostre país, en quant que podem negociar directament amb productors o distribuïdors internacionals i realitzar nosaltres mateixos els subtítuls en català.

  1. És molt important tenir en compte els aspectes tècnics a l’hora de comprar un nou projector HD. La FCC, amb l’ajut del cineclub Vic i d’en Quim Crusellas es proposa per col·laborar amb l’assessorament a aquells cineclubs que ho necessitin. La FCC vehicularà els dubtes cap als experts.

  1. El 2K no apareix com l’opció cineclubista. Sent com és, una estratègia de les majors, l’estàndard adoptat obliga a la instal·lació d’un projector amb uns costos econòmics molt difícils d’aconseguir. És possible que alguns cineclubs, que projecten en sales comercials, puguin accedir-hi, però es veu molt difícil per la gran majoria de cineclubs.

  1. Durant un temps no determinat (algú va parlar de dos anys) conviuran el 35mm i el Blu-Ray en les còpies d’estrena abans del llançament del suport per al homevideo. Per tant haurem de conviure de moment amb la possibilitat de tenir dos projectors a les nostres cabines.

  1. Els cineclubs que fins ara només projectaven en DVD se’ls hi obren noves oportunitats per oferir films abans de la seva comercialització en botigues i vídeo-clubs.

  1. Els preus entre el 35mm i el Blu-Ray tendeixen a igualar-se. S’imposa un treball de negociació i de reforç d’iniciatives com “La pel·lícula dels cineclubs” per rebaixar els costos del lloguer per còpia.

  1. La projecció en HD + Blu-Ray pot significar també un estalvi en comparació amb la projecció en 35mm (menys cost per transport i projeccionista).

  1. La disponibilitat d’un major nombre de còpies gràcies al Blu-Ray podrà permetre acostar el passi del film en el cineclub a la sortida del mateix del circuit comercial.

  1. El suport Blu-Ray dona més seguretat que el DVD en quant a fiabilitat (pixelació i aturades).

  1. Pels avantatges ja comentats s’obra la possibilitat de realitzar una acció comuna entre els cineclubs interessats per a projectar films no estrenats a Espanya, premiats a festivals importants i amb subtítuls al català. S’acorda que la FCC coordinarà una trobada entre els cineclubs interessats per tirar endavant el projecte.

VIDA SOCIAL

Després de l’immersió tecnològica vam passar a temes més mundans com era el fet d’omplir-se la panxa. Al Restaurant Mandarí vam gaudir d’un bufet lliure amb especialitats asiàtiques. Allà vam confraternitzar i confabular plegats per tal que la digitalització de les pantalles cineclubistes signifiqui un esglaó més de la tasca cineclubista de formació de públic. Totes les fotos les podeu veure a:



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada